Відкриті уроки
Українська мова. 6 клас
Тема: Типи мовлення. Особливості побудови опису приміщення і природи. Сполучення в одному тексті різних типів мовлення.
Мета: повторити з учнями типи мовлення, звернути увагу на опис; формувати вміння учнів складати опис; ознайомити з особливостями побудови опису; розвивати вміння логічно висловлювати думку; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: розвиток мовлення.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
1. Слово вчителя. На минулому уроці ми з вами намагалися вже створити тексти-описи.
Пригадайте, якими повинні бути таки твори?
IV. Повідомлення теми уроку.
V. Основний зміст роботи.
1. Прослухати уривки.
Який з них є описом зовнішнього вигляду споруди (екстер'єру), а який описує внутрішній вигляд приміщення (інтер'єр)?
За допомогою якого словника можна з'ясувати походження іншомовних слів?
1. Виросли міцні рублені будівлі, кроків на сорок завдовжки і кроків на двадцять завширшки. З чільного боку кожен курінь мав чотири вікна, а з причілка - два вузенькі віконця та двері з напівкруглими поперечинами та різьбленими одвірками, пофарбованими в зелений або червоний колір. Висока триярусна стріха низько насувалась на вікна, і три димарі гордовито височіли над нею. (З. Тулуб).
2. Курінь мав чотири великих квадратних вікна, одні низькі двері. Курінь не мав кімнат і переділок. З сіней у хату виходила через стіну велика піч. На всю довжину куреня ставився стіл з однієї товстої дошки, прибитої цвяхами до вкопаних у землю стовпів. Навколо стола ставили вузькі лави. Уздовж стін, з трьох боків, настилали поміст із товстих дощок на стовпах, який заміняв козакам постіль. На "покуті", тобто у красному куті, були прибиті ікони, перед ними висіла багата лампада... (За Д. Яворницьким).
2. Бесіда з учнями.
- Як ви гадаєте, для чого використовуються описи приміщення? Навіщо письменники їх складають?
- Яким чином інтер'єри розповідають про життя і працю людей, допомагають зрозуміти внутрішній світ персонажів художніх творів?
4. Пояснення вчителя. Складовими частинами опису є опис місця і опис предметів. В описі місця "відомим" є вказівка на місце розташування (посередині, праворуч, біля стіни, у кутку), "новим" - назви предметів, які тут розташовано (меблів, речей). Наприклад: Посередині кімнати - стіл У правому кутку - шафа. Біля стіни - канапа. В описі предмета "відомим" є назва предмета або його частини, "новим" - назви ознак.
Наприклад: Кімната світла й простора. Стіни пофарбовані жовтим. Опис приміщення може бути складеним у науковому, діловому або в художньому стилях. У науковому, діловому описах інформація про форму, розмір, освітлення, оздоблення приміщення подається безпосередньо, ставлення автора до описуваного є нейтральним. Мета такого опису - об'єктивність. Слова вживаються тільки в прямому значенні.
Опис здебільшого лаконічний. У художньому описі приміщення ставлення до описуваного передається за допомогою відповідним чином дібраних художніх засобів (епітетів, порівнянь, уособлень тощо) або за допомогою цінних слів).
Мета художнього опису приміщення - передати певне ставлення до нього та людей, які тут мешкають або працюють.
4. Прочитати. Визначити покладений в основу тип мовлення. З'ясувати стиль мовлення, свою думку аргументувати. Як характеризує описане свого господаря?
Це була невелика, зі смаком опоряджена кімната. На стіні висів портрет Шевченка з пишними козацькими вусами, в пальті і чорній смушевій шапці, а далі - фото господарів рідних і знайомих. Посередині кімнати, застеленої вузькими доріжками та килимами, стояв на тоненьких фігурних ніжках круглий стіл, кілька м'яких крісел, а під білою кахельною грубою - канапа. Зі стелі звисала велика порцелянова лампа, подарована молодим у день їхнього весілля. (За М. Олійником)
5. Робота з підручником.
VI. Підсумок уроку.
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.
VIII. Домашнє завдання. Доберіть з літератури текст, в якому є елементи опису приміщення. Визначити його стиль.