Учнівське самоврядування.
"Інноваційні технології в організації учнівського самоврядування в школі".
Здатність до самоврядування в суспільстві не є природженою.
Це результат звички та довготривалої підготовки...
Т. Джефферсон.
Ця фраза автора "Декларації незалежності" актуальна для українського суспільства, українського навчального закладу. Навчити демократії, формувати демократичні принципи й засади, розвивати демократичну культуру потрібно зі шкільних років. Саме в стінах навчальних закладів ми можемо сформувати в дітей ті якості, які потім у дорослому житті допоможуть їм стати гідними громадянами України.
Побудова гуманного демократичного суспільства ставить перед нами, педагогами, багато складних проблем, що стосуються виховання особистостей школяра. Вирішення цих проблем дасть можливість знайти правильні шляхи, методи, форми виховної роботи.
Наше завдання - виховати вільних і незалежних, рішучих і відважних, здатних на творчий пошук, критично мислячих людей, отже, виховати високоморальних, активних громадян.
Сьогодні учнівське самоврядування як підхід до організації навчально-виховного процесу має потенційні можливості для реалізації молодіжної участі в процесах прийняття рішень на рівні школи. ключові завдання залишаються незмінними. В тім, форми, яких воно набуває в сучасній школі, організаційні принципи, мотиви і діяльність учасників, ставлення до нього учнівської молоді змінюється відповідно до провіднихтенденцій освіти і сучасного українського суспільства загалом.
Виховання базується на розвитку у дитини якостей, які допомагаютьїй реалізувати себе, як частину суспільства і як неповторну індивідуальність з її специфічними запитаннями і індивідуальними засобами самореалізації. Тобто обрати оптимальний режим інтелектуальних, емоційних, фізичних навантажень, спосіб реалізації на невдачі, успіхи, відповідний тип трудової діяльності й форми проведення вільного часу.
Учнівське самоврядування створює можливість для життєвого самовизначення учнів, що означає розкриття перед ними світу людських взаємин у всій їх складності й суперечності, виділення тих моделей взаємодїї між людьми, котрі можуть вести до успіху. Це спонукає дитину звертатись до свого внутрішнього світу, оцінювати свої позитивні надбання і не використані можливості, вобудувати індивідуальну програму життєдіяльності на близьку і більш віддалену перспективу, цілеспрямовано створювати особистісно-значущі життєві смисли.
Учнівське самоврядування створює простір для прояву особистих проблем дітей, їз сукупності яких складається їх власне життя.
Як організувати процес виховання учнів? Як зробити його змістовним та ефективним? Ці питання постали перед школою в час складних соціально-економічних перетворень в Україні.
Учнівське самоврядування э універсаьною формою активності, яку можна з однаковим успіхом вважати, як способом організації буття шкільного колективу, так і чинником творчої самореалізації особистості. Воно має на меті через широко розвинуту систему органів самоуправління забезпечити включення учнів до організаторської роботи, до управління справами колективу; сформувати права і визничитися з обовязками учнів; сформувати почуття господаря класу, школи, міста, держави.
Досвід Юлії іванівни свідчить, що самоврядування дозволяє учням розвинути такі соціальні якості людини, як толерантність, критичність та конструктивність мислення, повага до власної та чужої праці, оптимізм, гуманізм, здатність до самоаналізу і самовиховання. Воно спонукає до осмислення власної ролі у життєдіяльності колективу і є реальним факторомформування демократичних, правових засад і традицій у міжособистісному спілкуванні старшоклисників, їх підготовки до розбудови громадського суспільства нашої країни. ґі. нарешті, учнівське самоврядування є організацією, що складається з учнів, створена учнями й існує для учнів.
Головне завдання в організації учнівського самоврядування полягає в тому, щоб через розвиток соціальної активності учнів виховувати в них почуття власної гідності, надати їм можливість виявити себе на ділі.
В Рокитнянській ЗОШ № 5 створена Президентська Країна Майбутнього, метою якої є залучення широкого загалу учнів до управління шкільним життям, отримання підлітками практичного досвіду, з яким вони зможуть краще адаптуватися в дорослому житті.
Девіз країни - "Наше майбутнє в наших руках". За статутом країни Майбутнього організація педагогівчної діяльності, що грунтується на самореалізації та самоврядуванні, дає широкий простір для справжнього виховання особистості. Дитячий парламент є керівним органом колективу вихованців.
Шкільний парламент найвищий виконавчий орган учнівського самоврядування. Учнівська рада самоврядування чкладається з Президента, Віце-президента та Премєр-міністра. Парламент налічує 8 комісій по 5 учнів у кожній, по одному з кожного класу (5-9), ними керує премєр-міністр.І 4 комісії по 3 учні перших четвертих класів, що підлягають керуванню Віце-президенту.
В школі було проведено багато вечорів відпочинку, загальношкільних свят, екскурсій, змагань, конкурсів, спільних засідань, круглоих столів, виховних годин та бесід. Але основним поштовхом до співпраці є щорічний конкурс на тижні родинного виховання ("Роксолана", "Славетна жінка України", "Наша родина - червона калина"). Він є традиційним і передбачає клопітку підготовку, охоплює велику кількість людей.
Дуже цікавим є тиждень самоврядування. Діти з великим ентузіазмом включаються в роботу. Під час проведення "Ярмарки цікавих ідей" вирішили надати можливість кращим учням школи провести уроки. Ця форма роботи дала можливість дітям відчути себе по дорослому, керувати навчальним процесом, виставляти оцінки.
Майбутнє розкриває великі перспективи та можливості. В задумі - багато нових цікавих справ, які дадуть можливість залучити якомога більше учнів до праці, надати нових знань та набути практичного досвіду у громадському житті.